“Atmuito pats” – 2. Daļa – Muitas Deklarācijas izveidošana un pamatdati

Turpinājums…

Šī ir pamācības sērijas “Atmuito pats” 2. daļa, kurā aplūkosim kā izveidot Muitas Deklarāciju un aizpildīt visas sadaļas, izņemot preces. Visas darbības norisinās EMDAS sistēmā, kurā ir iespējams atmuitot preces, fiziski nebraucot uz muitas punktu. Kā piereģistrēties šajā sistēmā, ir izskaidrots pamācības pirmajā daļā. Atgādinu, ka šī nekādā veidā nav oficiālā pamācība, bet gan pašmācības ceļā iegūtā pieredze par to kā atmuitot pasūtīto motoru/datoru/ēzeli no tālajām zemēm – Ķīnas/ASV/utt.

Importa muitas deklerācijas izveidošana


Fakti

Minētās lietas var, un visdrīzāk atšķirsies Tavā gadījumā, bet šis ir mans konkrētais gadījums:

  • Juridiska persona (SIA) + PVN maksātāja statuss
  • DHL Express kurjers (Hongkonga -> Rīga)
  • Prece – 6x līdzstrāvas BLDC motori un 1x motora kontrolieris
  • Ražotājs atrodas Ķīnā
  • Pārskaitījums veikts caur PayPal

Kas ir nepieciešams?

Šīs ir visas lietas, papīri, kuri tev būs nepieciešami kādā no soļiem, lai izveidotu importa muitas deklerāciju. Atkarībā no preces/kurjera/situācijas šis saraksts var nedaudz, vai ievērojami atšķirties:

  • sūtījuma pavaddokuments (DHL šo atsūtīja e-pastā)
  • sūtijumam pievienotais rēķins (arī šo atsūtīja e-pastā)
  • maksājuma uzdevums (manā gadījumā PayPal maksājums)
[Bildes ar piemēriem]

0. Izveidojam jaunu muitas deklerāciju

  1. Ielogojamies EMDAS sistēmā (bilde)
  2. Spiežam “Importa muitas deklerācija” zem sadaļas IKS (bilde)
  3. Spiežam “Importa muitas iestāde”, kas nu ir maģiski parādijusies mājaslapas augšdaļā (bilde)
  4. No izvēlnes kreisajā pusē izvēlamies “Izveidot deklerāciju”

1. Deklerācijas pamatnostādnes

Lielākā daļa lauciņu šajā logā ir pašsaprotami, taču daži ne tik ļoti. Šādi izskatās manis aizpildītās pamatnostādnes, no kurām āķīgākās ir paskaidrotas zemāk.

[BILDE]

– 1. Deklerācijas veids un tips

Informāciju par deklerācijas veidu un tipu var atrast šeit (bilde). Minētie paskaidrojumi ir ņemti no EMDAS un IKS rokasgrāmatas. Manā gadījumā izvēlējos “IM A” deklerācijas veidu.

– 29. Ievešanas muitas iestādes kods

Muitas iestādes kodu var atrast uz sūtījuma pavaddokumenta. DHL gadījumā tas ir uzspiests zīmogs uz kura ir norādīta Muitas iestāde un tās kods (bilde).

– 37.1.1. Pieprasītās procedūras kods

Procedūru kodu paskaidrojumus vari atrast turpat, kur deklerācijas veidus un tipus (rokasgrāmata). Manā gadījumā izvēlējos kodu 40 – “Preču, uz kurām neattiecas piegāde ar atbrīvojumu no PVN, vienlaicīga laišana brīvā apgrozībā un nodošana patēriņam” – taču neesmu 100% drošs par izvēles pareizību.

2. Dati par transportēšanu

Šajā cilnē norādīju datus tikai pirmajās 3 sadaļās – Piegādes noteikumi, Transportēšana un Preču atrašanās vieta. Pārējo atstāju tukšu. Bilde ar aizpildīto informāciju:

– 20.1. Piegādes noteikumu kods

Lauciņš teorētiski ir pašsaprotams, taču ir daudz izvēļu un nav īsti saprotams, vai tas kā reāli ietekmē deklarāciju. Manā gadījumā izvēlējos “CPT – Transportēšana apmaksāta līdz …” un attiecīgi lauciņā 20.2. Piegādes vieta norādīju piegādes adresi, uz kuru DHL piegādās preci pēc atmuitošanas.

–  25. Transporta veids uz robežas un 26. Iekšējā transporta veids (kods)

Abos lauciņos norādīju veidu “5 – Pasta sūtījumi”, jo sūtīšanu veic DHL Ekspress kurjers. Nemācēšu teikt kā ir situācijās, kad sūtījums tiek vests ar kuģi vai ar citādiem sūtīšanas veidiem, vai ievedot pašiem.. :\

– Preču atrašanās vieta

Faktiskā sūtījuma atrašanās vieta ir DHL noliktava, tāpēc šajā sadaļā norādīju DHL noliktavas/biroja adresi – Mārupi, Plieņciema ielu 35, Latvija.

Atceries!
Pirms pārej uz nākamo cilni, lapas apakšā nospied pogu Saglabāt.

3. Apkopojošā informācija

 Šajā cilnē beidzot sāk pārādīties interesantākā daļa no visas deklarācijas – rēķina summas un nodokļi – taču šeit nav daudz ko skaidrot.

–  Kopējais bruto svars (kg)

Šajā lauciņā norādam uz DHL sūtītā pavaddokumenta norādīto sūtījuma svaru.

–  24. Darījuma rakstura kods

Par šo lauciņu diemžēl neatradu nekādu paskaidrojošu informāciju taču pēc konsultēšanas ar EDS sistēmas konsultantiem izvēlējos kodu “12 – preču piegāde pārdošan…”. Ja neesat droši par savu izvēli, iesaku konsultēties zvanot uz informatīvo tālruni (+371 67120000). Manā gadījumā šis nostrādāja, taču nezinu par tā pareizību.

– Statistiskās vērtības aprēķins

Lūk arī jautrākā cilnes daļa. Šeit ir iespējami vairāki varianti, kā aizpildīt, atkarībā no tā, kāds ir izrakstītais rēķins un cik dažādu preču sūtījumā ir iekļauts. Abus turpmākos variantus esmu izmantojis un abi ir izdevušies.

1. variants:

Sūtījumā ir tikai viena veida prece un pievienotā rēķina summa un maksājuma uzdevuma summa sakrīt. Rēķina kopsummā rakstam kopējo samaksāto summu un pārējos lauciņus atstājam tukšus.

2. variants:

Sūtījumā ir dažādas preces un/vai maksājuma uzdevuma rēķina summa nesakrīt ar pievienotā rēķina summu (šāda situācija var rasties, kad ķīnieši liek apmaksāt rēķinu kurā ir iekļautas sūtīšanas izmaksas un naudas pārskaitījuma nodevas, taču sūtījumam pievieno gala rēķinu, kurā šīs izmaksas nav iekļautas). Šajā gadījumā ir nedaudz sarežģītāk… 1) Ailītē Rēķina kopsumma norādām preces/-ču kopsummu, 2) Ailītē Ārējais frakts norādām DHL sūtīšanas izmaksas un  3) Ailītē Pārējās izmaksas norādām PayPal pārskaitījuma vai bankas maksājuma izmaksas. Situācijā, kad sūtījumā ir vairākas preces ir jāizlemj kādā veidā tiks sadalītas Ārējā frakta vērtība – šis atspoguļosies aizpildot cilni Preces, taču domāju, ka maziem sūtījumiem nav būtiski, kā šis sadalījums tiek veikts. Manā gadījumā izvēlējos sadalīt pēc svara un vēlāk Preču sadaļā precēm piešķīru aptuvenu svaru, pēc kā tad arī proporcionāli tika sadalītas sūtīšanas izmaksas. Don’t take my word on this one though… :\

Tauta runā: